Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2024

Hvězdokupa 37

Uznání a Copyright: Sergio Eguivar

Většině nic netušících pozemšťanů se může zdát, že jasnější hvězdy v otevřené hvězdokupě NGC 2169 tvoří kosmické číslo 37. Čekali jste 42?. Z našeho pohledu nepravděpodobný číselný asterismus se jeví pouze náhodou. Nachází se v odhadované vzdálenosti 3600 světelných roků v souhvězdí Orion. Co se galaktických, neboli otevřených hvězdokup týká, je NGC 2169 malá hvězdokupa, měří asi 7 světelných roků. Hvězdy v NGC 2169 jsou staré jen asi 8 milionů let a vznikly ve stejné době ze stejného oblaku prachu a plynu. Očekává se, že se takové hvězdokupy se časem rozptýlí, jak se setkají s jinými hvězdami, mezihvězdnými mračny a zažijí gravitační slapy při svém putování galaxií. Naše vlastní Slunce pravděpodobně vzniklo v podobné otevřené hvězdokupě před více než čtyřmi miliardami let.

Galerie: Polární záře na Zemi ze sluneční aktivní oblasti 3664.

1. SEDS.org: NGC 2169
  2. Wikipedia: 37_(number)
  3. Wikipedia: 42_Puzzle
  4. SEDS.org: Asterisms
  5. NRAO.edu: A Tour of Orion, the Hunter
  6. NASA: Star Basics
  7. SeaSky.org: Star Clusters
  8. NASA: Galaxy Basics
  9. SEDS.org: Star Clusters

Štítky: Otevřená hvězdokupa, Ngc2169, Galaktická kupa, 42

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS).

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS). Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 1.654 au, od Slunce 1.847 au.