Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2011

Kladivo versus pírko na Měsíci

Uznání: Apollo 15 Crew, NASA

Když zároveň upustíte kladivo a pírko, co dopadne na zem jako první? Na Zemi je to kladivo, ale je to jen díky odporu vzduchu? Vědci ještě před Galileem o tom přemítali a tento jednoduchý experiment zkoušeli a cítili, že bez odporu vzduchu by všechny objekty padaly stejným způsobem. Galileo tento princip zkoušel sám a zaznamenal, že dvě těžké koule o různých hmotnostech dosáhly země zároveň, ačkoliv hodně historiků je skeptických, že to zkoušel z nakloněné věže v Pise v Itálii jak praví lidové podání. Dobrým místem bez odporu vzduchu pro testování tohoto principu ekvivalence je pozemský Měsíc, takže v roce 1971 astronaut David Scott z Apolla 15 na povrch Měsíce upustil zároveň kladivo a pírko. Tak jak vědci včetně Galilea a Einsteina předpověděli, oba objekty dopadly na měsíční povrch zároveň. To demonstrovalo princip ekvivalence, který praví, že zrychlení objektu závisí na gravitaci a nikoliv na jeho hmotnosti, hustotě, složení, barvě, tvaru nebo čemkoliv jiném. Princip ekvivalence je pro moderní fyziku tak důležitý, že se o něm dodnes debatuje a testuje se.

Štítky: Hammer, Feather, Equivalence principle, Video