Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2012

U západní stěny kráteru Aristarchus

Uznání: NASA / GSFC / Arizona State Univ. / Lunar Reconnaissance Orbiter

Plató Aristarchus je vetknuté v rozsáhlých lávových tocích měsíčního Oceánu bouří (Oceanus Procellarum). Na jihovýchodním okraji plató leží nádherný kráter Aristarchus, impaktní kráter 40 kilometrů široký a 3 kilometry hluboký. Prohlédněte si toto skvělé panoráma a uvidíte, že si prohlížíte nějakých 25 kilometrů západní stěny kráteru. Na terasovité stěně je vidět tmavá impaktní tavenina, depozita trosek, jasný vyvržený materiál a balvany velké přes 100 metrů. Tato ostrá mozaika vznikla ze snímků pořízených úzkoúhlou kamerou družice LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter's) v listopadu 2011 a má plné rozlišení 1,6 metru na pixel. Družice se dívala 70 kilometrů na východ ke středu kráteru a byla pouhých 26 kilometrů nad lunárním povrchem.

Štítky: Měsíc, Impaktní kráter, Aristarchus crater, Plateau

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.