Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2012

U západní stěny kráteru Aristarchus

Uznání: NASA / GSFC / Arizona State Univ. / Lunar Reconnaissance Orbiter

Plató Aristarchus je vetknuté v rozsáhlých lávových tocích měsíčního Oceánu bouří (Oceanus Procellarum). Na jihovýchodním okraji plató leží nádherný kráter Aristarchus, impaktní kráter 40 kilometrů široký a 3 kilometry hluboký. Prohlédněte si toto skvělé panoráma a uvidíte, že si prohlížíte nějakých 25 kilometrů západní stěny kráteru. Na terasovité stěně je vidět tmavá impaktní tavenina, depozita trosek, jasný vyvržený materiál a balvany velké přes 100 metrů. Tato ostrá mozaika vznikla ze snímků pořízených úzkoúhlou kamerou družice LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter's) v listopadu 2011 a má plné rozlišení 1,6 metru na pixel. Družice se dívala 70 kilometrů na východ ke středu kráteru a byla pouhých 26 kilometrů nad lunárním povrchem.

Štítky: Měsíc, Impaktní kráter, Aristarchus crater, Plateau

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.