Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2011

Ostrý pohled na místo přistání Apollo 17

Uznání: NASA / GSFC / Arizona State Univ. / Lunar Reconnaissance Orbiter

Tento pohled na místo přistání Apolla 17 v údolí Taurus-Littrow zachytila minulý měsíc družice LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) a je to dosud nejostřejší takový z vesmíru pořízený snímek. Snímky s nejvyšším rozlišením byly pořizovány v období, kdy dráha LRO byla pozměněna tak, aby se přiblížila až na 22 kilometrů při průletech nad některými přistávacími místy Apolla. Taková výška je pouhým dvojnásobkem výšky, ve které létají nad Zemí dopravní letadla. Na snímku je vyznačen přistávací stupeň Challengeru (vložený snímek), lunar rover (LRV) na svém konečném parkovacím místě a přístroje ALSEP (Apollo Lunar Surface Experiments Package) zanechané pro monitorování vnitřku a prostředí Měsíce. V místě přistání Apolla 17 jsou též zřetelné a snadno viditelné dvojité stopy lunar roveru a pěší stopy zanechané oběma astronauty Eugene Cernanem a Harrison Schmittem, kteří poslední kráčeli po měsíčním povrchu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Měsíc, Apollo 17, Lunar reconnaissance orbiter

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io