Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2011

Ostrý pohled na místo přistání Apollo 17

Uznání: NASA / GSFC / Arizona State Univ. / Lunar Reconnaissance Orbiter

Tento pohled na místo přistání Apolla 17 v údolí Taurus-Littrow zachytila minulý měsíc družice LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) a je to dosud nejostřejší takový z vesmíru pořízený snímek. Snímky s nejvyšším rozlišením byly pořizovány v období, kdy dráha LRO byla pozměněna tak, aby se přiblížila až na 22 kilometrů při průletech nad některými přistávacími místy Apolla. Taková výška je pouhým dvojnásobkem výšky, ve které létají nad Zemí dopravní letadla. Na snímku je vyznačen přistávací stupeň Challengeru (vložený snímek), lunar rover (LRV) na svém konečném parkovacím místě a přístroje ALSEP (Apollo Lunar Surface Experiments Package) zanechané pro monitorování vnitřku a prostředí Měsíce. V místě přistání Apolla 17 jsou též zřetelné a snadno viditelné dvojité stopy lunar roveru a pěší stopy zanechané oběma astronauty Eugene Cernanem a Harrison Schmittem, kteří poslední kráčeli po měsíčním povrchu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Měsíc, Apollo 17, Lunar reconnaissance orbiter

7. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 15. 2. do 21. 2. 2016. Měsíc dorůstá od čtvrti k úplňku. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši. Ráno je nejlepší pozorovací okno pro planety Saturn a Mars. Aktivita Slunce je mírně vyšší. Byl potvrzen objev gravitačních vln. Středně silná raketa Delta IV vynesla tajný satelit USA.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace