Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2012

Stopy po raketách v Mléčné dráze

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Ze základny NASA Wallops Flight Facility ve Virginii vzlétlo 27. března k časné ranní obloze pět sondážních raket. Rakety startovaly postupně počínaje 4:58 východoamerického letního času v 80 sekundových intervalech jako součást experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket EXperiment). Rakety uvolnily ve výškách 60 až 65 mil (96 - 104 km) chemickou stopovací látku, která vytvořila v zemské ionosféře bílá svítící oblaka, která unášel málo prostudovaný výškový jet stream. (Nejedná se o stejný jet stream, se kterým se setkávají dopravní letadla ve výškách 5 až 6 mil.) Ve středoatlantické oblasti Spojených Států bylo vidět, jak jsou tato mračna unášena hvězdnatou oblohou, což je vidět na této jasné fotografii z East Point v New Jersey. Pohled na jih k místu startu zachytil i nebeské pozadí včetně hvězd ze Střelce, Štíra a trvanlivějších, ale slabých bílých svítících mračen Mléčné dráhy.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mléčná dráha, Větry, Sounding rocket, Atrex, Jet stream

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015