Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2012

Stopy po raketách v Mléčné dráze

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Ze základny NASA Wallops Flight Facility ve Virginii vzlétlo 27. března k časné ranní obloze pět sondážních raket. Rakety startovaly postupně počínaje 4:58 východoamerického letního času v 80 sekundových intervalech jako součást experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket EXperiment). Rakety uvolnily ve výškách 60 až 65 mil (96 - 104 km) chemickou stopovací látku, která vytvořila v zemské ionosféře bílá svítící oblaka, která unášel málo prostudovaný výškový jet stream. (Nejedná se o stejný jet stream, se kterým se setkávají dopravní letadla ve výškách 5 až 6 mil.) Ve středoatlantické oblasti Spojených Států bylo vidět, jak jsou tato mračna unášena hvězdnatou oblohou, což je vidět na této jasné fotografii z East Point v New Jersey. Pohled na jih k místu startu zachytil i nebeské pozadí včetně hvězd ze Střelce, Štíra a trvanlivějších, ale slabých bílých svítících mračen Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Větry, Sounding rocket, Atrex, Jet stream

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy