Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2012

Stopy po raketách v Mléčné dráze

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Ze základny NASA Wallops Flight Facility ve Virginii vzlétlo 27. března k časné ranní obloze pět sondážních raket. Rakety startovaly postupně počínaje 4:58 východoamerického letního času v 80 sekundových intervalech jako součást experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket EXperiment). Rakety uvolnily ve výškách 60 až 65 mil (96 - 104 km) chemickou stopovací látku, která vytvořila v zemské ionosféře bílá svítící oblaka, která unášel málo prostudovaný výškový jet stream. (Nejedná se o stejný jet stream, se kterým se setkávají dopravní letadla ve výškách 5 až 6 mil.) Ve středoatlantické oblasti Spojených Států bylo vidět, jak jsou tato mračna unášena hvězdnatou oblohou, což je vidět na této jasné fotografii z East Point v New Jersey. Pohled na jih k místu startu zachytil i nebeské pozadí včetně hvězd ze Střelce, Štíra a trvanlivějších, ale slabých bílých svítících mračen Mléčné dráhy.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mléčná dráha, Větry, Sounding rocket, Atrex, Jet stream

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82