Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2012

Stopy po raketách v Mléčné dráze

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Ze základny NASA Wallops Flight Facility ve Virginii vzlétlo 27. března k časné ranní obloze pět sondážních raket. Rakety startovaly postupně počínaje 4:58 východoamerického letního času v 80 sekundových intervalech jako součást experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket EXperiment). Rakety uvolnily ve výškách 60 až 65 mil (96 - 104 km) chemickou stopovací látku, která vytvořila v zemské ionosféře bílá svítící oblaka, která unášel málo prostudovaný výškový jet stream. (Nejedná se o stejný jet stream, se kterým se setkávají dopravní letadla ve výškách 5 až 6 mil.) Ve středoatlantické oblasti Spojených Států bylo vidět, jak jsou tato mračna unášena hvězdnatou oblohou, což je vidět na této jasné fotografii z East Point v New Jersey. Pohled na jih k místu startu zachytil i nebeské pozadí včetně hvězd ze Střelce, Štíra a trvanlivějších, ale slabých bílých svítících mračen Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Větry, Sounding rocket, Atrex, Jet stream

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež