Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2012

Stopy po raketách v Mléčné dráze

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Ze základny NASA Wallops Flight Facility ve Virginii vzlétlo 27. března k časné ranní obloze pět sondážních raket. Rakety startovaly postupně počínaje 4:58 východoamerického letního času v 80 sekundových intervalech jako součást experimentu ATREX (Anomalous Transport Rocket EXperiment). Rakety uvolnily ve výškách 60 až 65 mil (96 - 104 km) chemickou stopovací látku, která vytvořila v zemské ionosféře bílá svítící oblaka, která unášel málo prostudovaný výškový jet stream. (Nejedná se o stejný jet stream, se kterým se setkávají dopravní letadla ve výškách 5 až 6 mil.) Ve středoatlantické oblasti Spojených Států bylo vidět, jak jsou tato mračna unášena hvězdnatou oblohou, což je vidět na této jasné fotografii z East Point v New Jersey. Pohled na jih k místu startu zachytil i nebeské pozadí včetně hvězd ze Střelce, Štíra a trvanlivějších, ale slabých bílých svítících mračen Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Větry, Sounding rocket, Atrex, Jet stream

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io