Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2012

Východ úplňku

Uznání a copyright: Robert Arn

Dnešní východ úplňku při západu Slunce bude těžké minout. Je pozoruhodné, že přesná fáze úplňku (6. května 03:36 UT) nastane méně než dvě minuty po dosažení perigea, nejbližšího bodu oběžné dráhy Měsíce k Zemi, což z něj činí největší úplněk roku 2012. Úplněk v perigeu se bude jevit o 14 procent větší a o 30 procent jasnější, než úplněk v apogeu, v nejvzdálenějším bodu eliptické lunární dráhy. Pro srovnání, bude o méně než procento větší a bude téměř stejně jasný, jako dubnový úplněk, který je zachycen na tomto snímku teleobjektivem při východu nad předměstím Fort Collins v Koloradu v USA. Při této lunaci byl úplněk 21 hodin od perigea. Pokud květnový perigeový úplněk minete, tak si udělejte v kalendáři poznámku. Vaše další příležitost uvidět úplněk poblíž perigea nastane příští rok 23. června.

Štítky: Úplněk, Lunace, Přízemí

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež