Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2012

Východ úplňku

Uznání a copyright: Robert Arn

Dnešní východ úplňku při západu Slunce bude těžké minout. Je pozoruhodné, že přesná fáze úplňku (6. května 03:36 UT) nastane méně než dvě minuty po dosažení perigea, nejbližšího bodu oběžné dráhy Měsíce k Zemi, což z něj činí největší úplněk roku 2012. Úplněk v perigeu se bude jevit o 14 procent větší a o 30 procent jasnější, než úplněk v apogeu, v nejvzdálenějším bodu eliptické lunární dráhy. Pro srovnání, bude o méně než procento větší a bude téměř stejně jasný, jako dubnový úplněk, který je zachycen na tomto snímku teleobjektivem při východu nad předměstím Fort Collins v Koloradu v USA. Při této lunaci byl úplněk 21 hodin od perigea. Pokud květnový perigeový úplněk minete, tak si udělejte v kalendáři poznámku. Vaše další příležitost uvidět úplněk poblíž perigea nastane příští rok 23. června.

Štítky: Úplněk, Lunace, Přízemí

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.