Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2012

Sopka a polární záře na Islandu

Uznání a copyright: Sigurdur H. Stefnisson

Někdy vybuchnou nebesa i Země. Sopka Hekla na Islandu vybuchla v roce 1991 ve stejnou dobu v jakou byly nahoře vidět polární záře. Hekla, je jednou z nejznámějších sopek na světě, za poslední tisíciletí vybuchla přinejmenším 20 krát a někdy způsobila velkou destrukci. Poslední erupce nastala teprve před 12 lety, ale způsobila jen malé škody. Ve výšce 100 kilometrů nad vybuchující lávou se šťastnou shodou okolností objevil zelený aurorální pás. Je Země opravdu jedinou planetou ve Sluneční soustavě, kde mohou být polární záře a sopky?

Odkaz na originální APOD

Štítky: Sopka, Polární záře, Iceland

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto