Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2012

Sopka a polární záře na Islandu

Uznání a copyright: Sigurdur H. Stefnisson

Někdy vybuchnou nebesa i Země. Sopka Hekla na Islandu vybuchla v roce 1991 ve stejnou dobu v jakou byly nahoře vidět polární záře. Hekla, je jednou z nejznámějších sopek na světě, za poslední tisíciletí vybuchla přinejmenším 20 krát a někdy způsobila velkou destrukci. Poslední erupce nastala teprve před 12 lety, ale způsobila jen malé škody. Ve výšce 100 kilometrů nad vybuchující lávou se šťastnou shodou okolností objevil zelený aurorální pás. Je Země opravdu jedinou planetou ve Sluneční soustavě, kde mohou být polární záře a sopky?

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Sopka, Polární záře, Iceland

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io