Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2012

Sopka a polární záře na Islandu

Uznání a copyright: Sigurdur H. Stefnisson

Někdy vybuchnou nebesa i Země. Sopka Hekla na Islandu vybuchla v roce 1991 ve stejnou dobu v jakou byly nahoře vidět polární záře. Hekla, je jednou z nejznámějších sopek na světě, za poslední tisíciletí vybuchla přinejmenším 20 krát a někdy způsobila velkou destrukci. Poslední erupce nastala teprve před 12 lety, ale způsobila jen malé škody. Ve výšce 100 kilometrů nad vybuchující lávou se šťastnou shodou okolností objevil zelený aurorální pás. Je Země opravdu jedinou planetou ve Sluneční soustavě, kde mohou být polární záře a sopky?

Štítky: Sopka, Polární záře, Iceland

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež