Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2013

ISON, Mars, Regulus

Uznání a copyright: Pete Lawrence (Digital-Astronomy)

Tento nebeský záběr zachytil najednou shora dolů kometu ISON, planetu Mars a Regulus, alfa hvězdu v souhvězdí Lva. Scéna u východního ranního obzoru 15.října měří asi dva stupně. Tím nejbližším, ale nejslabším tělesem je tolik očekávaná kometa ISON (C/2012 S1) vzdálená asi 14 světelných minut (1,7 AJ). Mars je od naší planety jen o něco málo dále. Normálně rudá barva Marsu vzdáleného 16,5 světelných minut (2 AJ) na této expozici vybledla. Regulus ze vzdálenosti 75 světelných let přezařuje jak kometu, tak planetu. Hned nad Regulem je velmi slabá skvrnka světla, což je ve skutečnosti trpasličí galaxie Leo I vzdálená 800 000 světelných let, která se v záři modravé jasné hvězdy skoro ztrácí. U komety ISON se ovšem čeká, že se bude zjasňovat. Jak bude ale jasná není stále zřejmé, ovšem asi nebude tak jasná jako úplněk na noční obloze. Jádro komety ISON může mít průměr 1 až 4 kilometry a mohlo by přežít těsné přiblížení ke Slunci 28. listopadu. Pokud přežije, tak se kometa na pozemském nebi vyšplhá zpátky na východní oblohu na severní polokouli před rozbřeskem počátkem prosince.

Štítky: Mars, Regulus, Trpasličí galaxie, Leo, Comet ISON, C/2012 s1