Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červenec 2016

M2 9: Křídla Motýla

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing: Judy Schmidt

Je umění hvězd více oceněno až po jejich smrti? Ve skutečnosti hvězdy obvykle vytvářejí tu největší uměleckou podívanou, když umírají. V případě hvězd o nízké hmotnosti, jako je naše Slunce a M2-9 na snímku nahoře, se hvězdy transformují z normálních hvězd na bílé trpaslíky odvržením jejich vnějších plynných obálek. Rozepnutý plyn často utváří impozantní podívanou, které se říká planetární mlhovina a která postupně po tisíce let slábne. Motýlí planetární mlhovina označovaná M2-9 je 2100 světelných let daleko, zde je vidět v reprezentativních barvách a má křídla, která vypovídají zvláštní, ale neúplný příběh. Uvnit plynného disku 10 krát většího, než je oběžná dráha Pluta, obíhají uprostřed dvě hvězdy. Umírající hvězdou vyvržená obálka protíná disk a vytváří bipolání vzhled. O fyzikálních procesech, které planetární mlhoviny způsobují, zůstává mnoho neznámého.

Štítky: Planetární mlhovina, M2-9, Bipolar nebula

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.