Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2016

Sférický dalekohled s aperturou 500 metrů

Uznání a copyright: Jeff Dai (TWAN)

Sférický dalekohled s aperturou 500 metrů FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) je umístěn v přírodní kotlině v odlehlé hornaté jihozápadní čínské provincii Guizhou. Novému radioteleskopu se říká Tianyan, neboli Oko do nebe a je vidět na fotografii, která byla pořízena na počátku zkušebního provozu 25. září. Radioteleskop je navržen s aktivním povrchem, který umožňuje směrování a zaostřování obrovské antény ve tvaru mísy z celkem 4450 jednotlivých trojúhelníkových panelů. FAST s fyzickým průměrem antény 500 metrů je největší plný jednotlivý radioteleskop na planetě Zemi. Bude zkoumat Vesmír na rádiových frekvencích, detekovat emise vodíku v Mléčné dráze, hledat slabé galaktické a extragalaktické pulzary a bude pátrat po rádiových signálech potenciálních mimozemských civilizací.

Štítky: Fast, Radioteleskop, China, Problém tří těles

Kometa 21P/Giacobini-Zinner

Snímek komety 21P/Giacobini-Zinner Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.6 magnitudy se nacházela v souhvězdí Cefea. Po obloze se pohybovala rychlostí 2.03 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.688 au od Země a 1.250 au od Slunce.