Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2016

Mlhovina Planoucí hvězda

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, Univ. Arizona

Mlhovinu Planoucí hvězda na této kosmické scéně rozsvěcuje prchající hvězda. Mračna plápolajícího mezihvězdného plynu a prachu kolem mlhoviny Planoucí hvězda, též známé jako IC 405, se nacházejí asi 1500 světelných let daleko v souhvězdí Vozky (Auriga). Jasná hvězda vlevo nahoře AE Aurigae je hmotná a velice žhavá hvězda typu O, která se rychle pohybuje prostorem, nejspíše ji vymrštila srážka v nějakém vícenásobném systému v okolí mlhoviny v Orionu před miliony let. Nyní se tato vysokorychlostní hvězda nachází blízko IC 405 a svým ionizujícím ultrafialovým zářením pohání viditelnou červenou záři atomů vodíku, ze kterých byly očesány elektrony a pak došlo k rekombinaci. Na prachových filamentech mlhoviny se odráží intenzivní modré hvězdné světlo. Stejně jako všechny ostatní hmotné hvězdy, i AE Aurigae bude žít jen krátce, bouřlivě spálí svoje zásoby paliva pro jaderné slučování a pak vybuchne jako supernova. Barevný teleskopický snímek zabírá v odhadované vzdálenosti k mlhovině Planoucí hvězda asi 5 světelných let.

Štítky: AE Aurigae, Ic405, Flaming Star Nebula, ???