Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2017

Ledový prstenec kolem blízké hvězdy Fomalhaut

Uznání: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), M. MacGregor; NASA/ESA Hubble, P. Kalas; B. Saxton (NRAO/AUI/NSF)

Proč je kolem Fomalhautu tak velký ledový prstenec? Tato zajímavá, na noční obloze snadno viditelná hvězda se nachází jen asi 25 světelných let daleko a je o ní známo, že kolem ní obíhá přinejmenším jedna planeta jménem Dagon, stejně jako že má několik vnitřních prachových disků. Nejvíce překvapivý je možná vnější prstenec, který byl objeven před 20 lety, a má neobvykle ostrou vnitřní hranicí. Na nedávno pořízeném snímku přístrojem ALMA (Atacama Large Millimeter Array) je tento vnější prstenec vidět celý v růžové barvě do zatím nevídaných podrobností superponovaný na Hubblův snímek Fomalhautovy soustavy v modré barvě. Přední teorie praví, že tento prstenec pochází z četných prudkých srážek mezi ledovými kometami a planetesimálami, tedy mezi složkami pro tvorbu planet, zatímco hranice prstence utváří gravitace dosud nespatřené planety. Pokud je tomu tak, tak vnitřní planety v Fomalhautově soustavě jsou nejspíš nepřetržitě ostřelovány velkými meteory a kometami a taková mela byla v naší vlastní planetární soustavě před 4 miliardami let v epizodě zvané poslední velké bombardování.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APODu 2018.

Štítky: Fomalhaut, ALMA ledový prstenec