Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2017

Emisní mlhovina Thorova přilba

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Tomuto kosmickému mračnu ve tvaru přilby s křídlatými přívěsky se říká Thorova přilba. Thorova přilba měří asi 30 světelných let a i na norského boha má heroické rozměry. Přilba je ve skutečnosti spíš mezihvězdná bublina, kterou nafoukly rychlé větry z jasné hvězdy ve středu modré oblasti v bublině a přitom vymetly okolní molekulární mračno. Jedná se o Wolf-Rayetovu hvězdu, je to tedy hmotný a extrémně horký obr, zřejmě ve vývojové fázi před supernovou. Emisní mlhovina je katalogizovaná jako NGC 2359 a nachází se asi 12 0000 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa (Canis Major). Ostrý snímek s využitím široko a úzkopásmových filtrů v plynných filamentech a prachových strukturách mlhoviny zachycuje výrazné podrobnosti. Modrá barva pochází ze silné emise atomárního kyslíku v mlhovině.

Štítky: NGC 2359, Thor's helmet, Emisní mlhovina

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda