Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2017

Emisní mlhovina Thorova přilba

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Tomuto kosmickému mračnu ve tvaru přilby s křídlatými přívěsky se říká Thorova přilba. Thorova přilba měří asi 30 světelných let a i na norského boha má heroické rozměry. Přilba je ve skutečnosti spíš mezihvězdná bublina, kterou nafoukly rychlé větry z jasné hvězdy ve středu modré oblasti v bublině a přitom vymetly okolní molekulární mračno. Jedná se o Wolf-Rayetovu hvězdu, je to tedy hmotný a extrémně horký obr, zřejmě ve vývojové fázi před supernovou. Emisní mlhovina je katalogizovaná jako NGC 2359 a nachází se asi 12 0000 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa (Canis Major). Ostrý snímek s využitím široko a úzkopásmových filtrů v plynných filamentech a prachových strukturách mlhoviny zachycuje výrazné podrobnosti. Modrá barva pochází ze silné emise atomárního kyslíku v mlhovině.

Štítky: NGC 2359, Thor's helmet, Emisní mlhovina