Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. únor 2018

NGC 613 v prachu, hvězdy a supernova

Uznání: NASA, ESA, Hubble, S. Smartt (QUB); Acknowledgement: Robert Gendler; Insets: Victor Buso

Odkud pochází tato skvrna? Amatérský astronom Victor Buso zkoušel v roce 2016 na svém dalekohledu novou kameru, když si povšiml, že se objevila zajímavá skvrna světla, která zůstala. Poté, co toto neobvyklé pozorování oznámil, se zjistilo, že to světlo pochází ze supernovy, která se právě stala viditelnou, a tedy z dřívějšího stadia, než kdy bylo doposud opticky vyfotografováno. Objevové snímky před a po mají rozestup jedné hodiny a jsou vidět na vloženém podrobnějším snímku stejné spirální galaxie NGC 613 z Hubblova kosmického dalekohledu. Následná pozorování ukázala, že SN 2016gkg byla nejspíš explozí nadobra a Buso nejspíš zachytil stadium, kdy vzestupná detonační vlna z hvězdného jádra právě prorazila povrch hvězdy. Jelikož astronomové strávili léta monitorováním galaxií po supernovách bez toho, aby takovou událost "proražení" zpozorovali, tak pravděpodobnost, že ji Buso zachytil byla přirovnána k výhře v loterii.

Štítky: NGC 613, Spirální galaxie, Supernova