Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. květen 2018

Koronární déšť na Slunce

Uznání videa: Solar Dynamics Observatory, SVS, GSFC, NASA; Music: Thunderbolt by Lars Leonhard

Prší na Slunci? Ano, i když to, co padá, není voda, ale extrémně horké plazma. Takový případ nastal v polovině července 2012 po erupci an Slunci, která vytvořila výron koronární hmoty CME (Coronal Mass Ejection) a průměrné sluneční vzplanutí. Neobvyklejší bylo ale to, co nastalo potom. Plazma v okolní sluneční koroně bylo zachyceno při ochlazování a padání zpátky, což je jev známý jako koronární déšť. Protože jsou elektrony, protony a ionty elektricky nabité, tak se ladně pohybují podél existujících smyček magnetického pole u slunečního povrchu, takže tato scéna vypadá jako třírozměrný déšť bez zjevného zdroje. Výsledná překvapivě klidná podívaná je vidět v ultrafialovém světle a zvýrazňuje hmotu, která září při teplotách nad 50 000 Kelvinů. Každá sekunda na zrychleném videu představuje 6 minut reálného času, takže celá sekvence koronárního deště trvala 10 hodin. Nedávná pozorování potvrdila, že koronární déšť může nastat také v menších smyčkách po dobu až 30 hodin.

Štítky: Korona, Sdo, Slunce

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.