Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2019

Henize 70: Superbublina v LMC

Uznání a copyright: Josep M. Drudis

Hmotné hvězdy výrazně ovlivňují svoje galaktické prostředí. Hvězdy, většinou ty více než 10 krát hmotnější než naše Slunce stlačují a promíchávají mezihvězdná mračna prachu a plynu a zanechávají svoji stopu na složení a poloze budoucích generací hvězd. Dramatický důkaz se dá najít v sousední galaxii ve Velkém Magellanově mračnu (LMC) v podobě mlhoviny Henize 70 (též známé jako N70 a DEM301), na kterou se díváte. Henize 70 je ve skutečnosti zářící superbublinou mezihvězdného plynu o průměru asi 300 světelných let nafouknutou větry ze žhavých, hmotných hvězd a výbuchy supernov, přičemž jejich vnitřek vyplňuje horký, řídký a rozpínající se plyn. Jelikož se superbubliny mohou rozpínat přes celé galaxie, tak dávají lidstvu příležitost zkoumat spojení mezi životním cyklem hvězd a vývojem galaxií.

1. APOD: 2017-10-24 Odkud pochází prvky