Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2021

M16 podrobně

Uznání a copyright: Martin Pugh

M16, též známá jako Orlí mlhovina, je hvězdokupa s věkem pouhých asi 2 milionů let obklopená mračny zárodečného prachu a zářícího plynu. Krásný a podrobný snímek této oblasti využívá Hubblovu barevnou paletu a obsahuje kosmické skulptury tohoto hvězdotvorného komplexu, které se proslavily na podrobných záběrech Hubblova kosmického dalekohledu. Poblíž středu se zvedají světelné roky dlouhé, husté, prachové pilíře, které se gravitačně smršťují za vzniku hvězd a píše se o nich jako o sloupech stvoření. Energetické záření hvězd v kupě eroduje materiál u konce pilířů, až se nakonec odhalí zanořené nové hvězdy. Z hřebene jasné emise se vlevo od středu táhne další prachový hvězdotvorný sloup známý jako mlhovina Orlí víla. M16 leží asi 7 000 světelných roků daleko v na mlhoviny bohaté části oblohy v rozděleném souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda) a je snadným cílem pro triedry nebo malé dalekohledy.

1. SEDS.org: Messier 16