Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2022

Krásné Albireo AB

Uznání a copyright: Robert Eder

Beta Cygni se neozbrojenému oku jeví jako jediná jasná hvězda. Tato hvězda u paty Severního kříže, slavného asterismu v souhvězdí Labuti (Cygnus), je asi 420 světelných roků daleko. Ovšem pohled okulárem malého dalekohledu ji transformuje do krásné dvojhvězdy, modrého a zlatého klenotu noční oblohy. Hvězda beta Cygni je též známa jako Albireo a označení Albireo AB ukazuje na dvě jasné složky této hvězdy. Tento teleskopický snímek ilustruje vizuálně odlišné barvy spolu se souvisejícím viditelným spektrem na vložených snímcích vpravo. Albireo A na vloženém snímku vykazuje spektrum obra typu K, který je chladnější než Slunce a vyzařuje většinu energie na žlutých a červených vlnových délkách. Albireo B dole má spektrum hvězdy hlavní posloupnosti, mnohem teplejší než Slunce, která vyzařuje více energie v modré a fialové barvě. O hvězdě Albireo A je známo, že se jedná o dvojhvězdu, jejíž obě složky obíhají kolem stejného těžiště i když jsou obě hvězdy příliš blízko, než aby se daly rozlišit malým dalekohledem. Zřetelně oddělené složky Albireo A a B nejspíše představují optickou dvojhvězdu a nikoliv fyzikální dvojhvězdný systém, protože obě tyto složky mají jasně odlišný pohyb prostorem.

1. Wikipedia: Albireo