Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2022

Rozdělte vesmír

Uznání: NASA, Erwin Schrödinger's cat

Právě nyní, ještě než stisknete tlačítko, jsou možné dva budoucí vesmíry. Po stisknutí tlačítka však už budete žít pouze v jednom. Opravdová webová verze slavného Schrödingerova experimentu s kočkou: kliknutím na červené tlačítko v obrázku kosmonauta by se tento obrázek měl změnit opět na obrázek kosmonauta, který drží jednu ze dvou koček, živou nebo mrtvou. Načasování vašeho kliknutí v kombinaci se zapojením vašeho mozku a milisekundovým načasováním vašeho zařízení společně vytvoří výsledek, který potenciálně připomíná náhodnost kvantové mechaniky. Někteří se domnívají, že vámi osobně vyvolané kvantové rozhodnutí rozdělí vesmír na dvě části většího multivesmíru, kde existují vesmíry živé kočky a mrtvé kočky. Jiní zase věří, že výsledkem vašeho kliknutí bude zhroucení obou možných vesmírů do jednoho způsobem, který se nedá dopředu předpovědět. A další si myslí, že vesmír je klasicky deterministický, takže jste stisknutím tlačítka vesmír ve skutečnosti nerozdělili, ale pouze provedli akci předurčenou od počátku času. My v APODu si myslíme, že ať už si při kliknutí na červené tlačítko připadáte jakkoliv divně, tak bez ohledu na výsledek máte možnost den o něčem přemýšlet. Nebo dva.

1. Wikipedia: Schrödinger's_cat
  2. Flickr.com: NASA on The Commons: Satellites for Sale
  3. Nature.com: Noise in the nervous system
  4. Harvard.edu: Origin of probabilities and their application to the multiverse
  5. Wikipedia: Quantum_indeterminacy
  6. Apod.com: Quantum Mechanics II:- Schrodinger's Cat
  7. PreposterousUniverse.com: Are Many Worlds and the Multiverse the Same Idea?
  8. Wikipedia: Wave_function_collapse
  9. NASA: Universe Missions
  10. APOD: 2022-03-16 Pozorovatelný vesmír
  11. Blogspot.com: Does Superdeterminism save Quantum Mechanics? Or Does It Kill Free Will and Destroy Science?
  12. APOD: 2020-06-16 APOD má dnes 25 let