Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2023

Labuť: Bublina a Srpek

Uznání a copyright: Abdullah Al-Harbi

Když hvězdy umírají, vytvářejí mračna. Ve vysoko stoupajícím souhvězdí Labutě (Cygnus) se nalézají dva posmrtné mraky plynu a prachu, které plují bohatými hvězdnými poli v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. V zorném poli dalekohledu jsou zachyceny mlhoviny Mýdlová bublina (vlevo dole) a Srpek (vpravo nahoře). Obě vznikly v závěrečné fázi života hvězdy. Srpková mlhovina, též známá jako NGC 6888, vznikla, když její jasná, centrální hmotná Wolf-Rayetova hvězda WR 136 odhodila v silném hvězdném větru svou vnější obálku. WR 136 spaluje své palivo ohromným tempem a se blíží ke konci svého krátkého života, který by měl skončit velkolepou explozí supernovy. Mlhovina Mýdlová bublina byla objevena v roce 2013 a je pravděpodobně planetární mlhovinou, závěrečnou obálkou Slunci podobné hvězdy o nižší hmotnosti s dlouhým životem, která se má stát pomalu chladnoucím bílým trpaslíkem. Obě hvězdné mlhoviny jsou asi 5000 světelných roků daleko, přičemž větší Srpková mlhovina měří asi 25 světelných roků. Obě mlhoviny se za několik milionů let pravděpodobně rozptýlí.

Vaše nebeské překvapení: Jaký obrázek zveřejnil APOD v den vašich narozenin? (po roce 1995)

1. APOD: 2015-08-19 Střed Labutě
  2. AtlasOfTheUniverse.com: The Universe within 50000 Light Years - The Milky Way Galaxy
  3. Instagram.com: a_alharbi97: تصويري لسديم الهلال(شبيه المخ) وسديم فقاعة الصابونة (على اليسار) من ‫#سماء_الكويت‬ ????????
  4. APOD: 2015-01-13 Mlhovina Mýdlová bublina
  5. APOD: 2021-06-17 NGC 6888: Srpková mlhovina
  6. Wikipedia: Wolf–Rayet star
  7. NASA: Hubble View: Wolf-Rayet Stars, Intense and Short-Lived
  8. Youtu.be: Animation of Supernova Producing a Black Hole
  9. StarImager.com: PN G75.5+1.7 - Ju1 (Jurasevich 1): A New Planetary Nebula Discovered from the Mount Wilson Observatory
  10. Wikipedia: Planetary_nebula
  11. NASA: What Is a Light-Year?
  12. IstockPhoto.com: Foto: Přeskakující kočka :-)
  13. NASA: Astronomy Picture of the Day Calendar?

Štítky: Mlhovina Srpek, Cygnus, Bubble nebula