Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. říjen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. říjen 2023

Blýskání skřítků ve vysokém rozlišení

Uznání a copyright: Nicolas Escurat

Někdy se blesky objevují v blízkosti vesmíru. Jedním z takových blesků je rudý skřítek, který byl fotografován a studován pouze na Zemi teprve v posledních více než 25 letech. Původ všech typů blesků zůstává tématem výzkumu a vědci se stále snaží zjistit, proč rudý skřítek vůbec vzniká. Výzkum prokázal, že po silném pozitivním úderu blesku z mraku do země mohou rudí skřítci začínat jako stometrové koule ionizovaného vzduchu, které vystřelují dolů z výšky asi 80 km 10procentní rychlostí světla. Za nimi rychle následuje skupina vzhůru letících ionizovaných koulí. Zde je vidět snímek skupiny rudých skřítků s mimořádně vysokým rozlišením. Jedná se o jediný snímek trvající pouhou 1/25 sekundy z videa pořízeného nad zámkem Castelnaud v Dordogne ve Francii, pořízený asi před třemi týdny. Skřítci rychle zmizeli a na dalším políčku videa je vidět pouze slabá záře.
Oprava: Na překlep v nadpisu upozornil Petr Zoufalý.

1. SciJinks.gov: What Causes Lightning and Thunder?
  2. Wikipedia: Sprite_(blesk)
  3. NASA: All About Earth
  4. NOAA.gov: SEVERE WEATHER 101
  5. APOD: 2023-09-18 Rudý skřítek a strom
  6. Washington.edu: UW Sprite Balloon Experiment 2002
  7. APOD: 2012-07-23 Blesk zachycený rychlostí 7207 snímků za sekundu
  8. EarthSky.org: What Are Lightning Sprites?
  9. Wikipedia: Ionized-air_glow
  10. NASA: Three Ways to Travel at (Nearly) the Speed of Light
  11. APOD: 2021-01-04 Blýskání skřítků 100 tisíc krát za sekundu
  12. Wikipedia: Ionization
  13. Facebook: International Observers of Upper-Atmospheric Electric Phenomena - Nicolas Escurat: "The Sprite and the Castle"
  14. APOD: 2017-06-15 Červení skřítci nad Lamanšským průlivem
  15. PinImg.com: Foto: Tři psi :-)
  16. Youtu.be: Château de Castelnaud-la-Chapelle - 4k
  17. Youtu.be: Dordogne, France - 4k Aerial Drone Tour - Travel Sarlat, Rocamadour, Gigeac, Beynac, Vitrac
  18. Wikipedia: France

Štítky: Blýskání, Skřítci, Vysokém rozlišení

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 5. do 12. 5. 2024. Měsíc bude v novu a čeká nás extrémně mladý srpek na večerní obloze. Slunce je hodně aktivní, nastaly silné erupce. Oblohu ozdobila slabá polární záře a nečekaně s ní se objevil i deorbitující horní stupeň Falconu 9. Planety jsou v tomto týdnu velmi obtížně viditelné. Pozorovat můžeme několik slabších komet. Na ranní obloze létají éta Aquaridy. K odvrácené straně Měsíce se vydala čínská sonda Chang’e 6 a na čínské orbitální stanici Tiangong se vyměnily tříčlenné posádky. Před 50 lety se narodil český astronom a popularizátor Václav Knoll. Před 10 lety proběhla poslední oprava vesmírného dalekohledu HST.

Slunce přes sluneční filtr bez úprav