Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2023

Východ Mléčné dráhy

Uznání a copyright: José Rodrigues

Za chilskou observatoří na vrcholu hory La Silla na hlubokém snímku noční oblohy vychází jádro Mléčné dráhy. Střed naší domovské galaxie je vidět v souhvězdí Střelce (Sagitarius) a zleva ho lemuje dalekohled Evropské jižní observatoře NTT (New Technology Telescope), který je průkopníkem využívání aktivní optiky k přesnému řízení tvaru zrcadel velkých dalekohledů. Napravo stojí 3,6metrový dalekohled ESO, který je domovem spektrografů HARPS a NIRPS pro lov exoplanet. Mezi nimi je centrální výduť Galaxie vyplněná neprůhlednými oblaky mezihvězdného prachu, jasnými hvězdami, hvězdokupami a mlhovinami. Poblíž středu se nachází výrazná emise načervenalého vodíku z hvězdotvorné mlhoviny Laguna, neboli M8. Mlhovina M20 Trifid těsně vlevo pod kosmickou Lagunou zase kombinuje modré světlo prachové reflexní mlhoviny s načervenalou emisí. Obě mlhoviny jsou oblíbenými zastávkami na teleskopických toulkách centrem Galaxie. Složený snímek se skládá z jednotlivých expozic země a oblohy pořízených v dubnu 2023, přičemž všechny snímky byly postupně pořízeny se stejným vybavením a zarámováním.

1. ESO.org: La Silla Observatory - ESO's first observatory
  2. APOD: 2020-03-26 Stanice Andromeda
  3. WebbTelescope.org: What Is the Center of Our Galaxy Like?
  4. ESO.org: HARPS - High Accuracy Radial velocity Planet Searcher
  5. ESO.org: NIRPS - Near Infra Red Planet Searcher
  6. APOD: 2021-10-01 Centrální Mléčná dráha od Laguny k Dýmce
  7. SEDS.org: Charles Messier's Catalog of Nebulae and Star Clusters
  8. APOD: 2015-08-10 Sagittarius Triplet
  9. JoseRodrigues.space: La Silla - Pictures and sketches from my HARPS/NIRPS observation in La Silla. Between the 14th and 28th of April 2023.

Štítky: Mléčná dráha, La Silla, Galaktický střed