Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 1999

NGC 6334: Mlhovina Medvědí drápy

Uznání: Kathleen Kraemer et al. (Boston U.), SPIREX

NGC 6334 je mračno plynu a prachu ve kterém se formují hmotné hvězdy. Ve vzdálenosti 5500 světelných let mlhovina Medvědí drápy jak bývá také nazývána je více jak 3x tak vzdálená než mlhovina v Orionu, ale stále dosti blízko k detailnímu studiu. Mlhovinu Medvědí drápy lze nalézt v souhvězdí Štíra. Ionizovaný plyn dělá viditelném světle NGC 6334 zcela červenou. Fotografie ve falešných barvách nahoře byla pořízena v infračerveném světle. V něm je zář světla hvězd absorbována prachem a je tak více patrná (vyniká v modré). Současný výzkum ukazuje, že jasné zdroje jsou velmi mladé a masivní hvězdy. Tyto hvězdy emitují světlo tak energetické a intenzivní, že rozrušuje jemná zrna prachu v jejich bezprostřední blízkosti a vytváří přebytek ionizovaného plynu (zvýrazněný v červené).

Štítky: Absorpce, Emise, Mlhovina

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.