Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červen 1999

Střed Galaxie v infračerveném světle

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC, mosaic by E. Kopan

Střed naší Galaxie je rušné místo. Ve viditelném světle hodně z galaktického středu zakrývá temný prach. Ovšem v infračerveném světle prach září více a zakrývá méně a to umožňuje aby skoro jeden milion hvězd byl zaznamenán na fotografii nahoře. Samotný Střed Galaxie se jeví vpravo a je ve vzdálenosti 30000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce(Sagittarius). Galaktic8 rovina naší Mléčné dráhy, tedy rovina ve které obíhá naše Slunce je rozpoznatelná podle tmavých diagonálních prachových pásů. Zrna absorbčního prachu se vytváří v atmosférách chladných hvězd - červených obrů a rostou do molekulárních mračen. Oblast přímo obklopující galaktický střed jasně září v radiovém a vysokoenergetickém pásmu, a tak se předpokládá že hostí velkou černou díru.

Štítky: Galaktický střed, Hvězdy, Prach

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Mračná piesku zo Sahary nad ČR a SR

Mračná piesku zo Sahary v zemskej atmosfére v silnom juhozápadnom prúdení môžu na prvý pohľad vytvárať efekty podobné nočným svietiacim oblakom.