Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červen 1999

Střed Galaxie v infračerveném světle

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC, mosaic by E. Kopan

Střed naší Galaxie je rušné místo. Ve viditelném světle hodně z galaktického středu zakrývá temný prach. Ovšem v infračerveném světle prach září více a zakrývá méně a to umožňuje aby skoro jeden milion hvězd byl zaznamenán na fotografii nahoře. Samotný Střed Galaxie se jeví vpravo a je ve vzdálenosti 30000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce(Sagittarius). Galaktic8 rovina naší Mléčné dráhy, tedy rovina ve které obíhá naše Slunce je rozpoznatelná podle tmavých diagonálních prachových pásů. Zrna absorbčního prachu se vytváří v atmosférách chladných hvězd - červených obrů a rostou do molekulárních mračen. Oblast přímo obklopující galaktický střed jasně září v radiovém a vysokoenergetickém pásmu, a tak se předpokládá že hostí velkou černou díru.

Štítky: Galaktický střed, Hvězdy, Prach

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež