Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červen 1999

Střed Galaxie v infračerveném světle

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC, mosaic by E. Kopan

Střed naší Galaxie je rušné místo. Ve viditelném světle hodně z galaktického středu zakrývá temný prach. Ovšem v infračerveném světle prach září více a zakrývá méně a to umožňuje aby skoro jeden milion hvězd byl zaznamenán na fotografii nahoře. Samotný Střed Galaxie se jeví vpravo a je ve vzdálenosti 30000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce(Sagittarius). Galaktic8 rovina naší Mléčné dráhy, tedy rovina ve které obíhá naše Slunce je rozpoznatelná podle tmavých diagonálních prachových pásů. Zrna absorbčního prachu se vytváří v atmosférách chladných hvězd - červených obrů a rostou do molekulárních mračen. Oblast přímo obklopující galaktický střed jasně září v radiovém a vysokoenergetickém pásmu, a tak se předpokládá že hostí velkou černou díru.

Štítky: Galaktický střed, Hvězdy, Prach

Setkání Zámek Český Krulmov 3

Setkání Měsíce a Venuše z Krumlovského zámku.