Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 1999

PKS285-02: Mladá planetární mlhovina

Uznání: R. Sahai & J. Trauger (JPL), WFPC2, HST, NASA

Jak dostávají planetární mlhoviny své unikátní geometrické tvary? Astronomové použili ke zkoumání kosmický dalekohled Hubble Space Telescope ke snímkování několika mladých planetárních mlhovin. Tyto mlhoviny jsou vnější obálkou hvězd jako je naše Slunce, které byly nedávno vyvrženy do prostoru zanechávajíce za sebou slábnoucí jádro které se stává bílým trpaslíkem. Na této fotografii v červeném světle H-alfa je vidět velice mladá planetární mlhovina PKS285-02 obklopená neobvyklými rozpínajícími se obálkami jen několik tisíc let starými. Hodně uhlíku, který tvoří lidské tělo se asi utvořilo červenými obry a vytrysklo do vesmíru v planetárních mlhovinách jako je PKS285-02. Komplexnost této mlhoviny vede některé astronomy k hypotéze, že tyto obálky byly vytvořeny vysokorychlostními výrony během závěrečné fáze hvězdného vývoje.

Štítky: Planetární mlhovina

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.