Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 1999

PKS285-02: Mladá planetární mlhovina

Uznání: R. Sahai & J. Trauger (JPL), WFPC2, HST, NASA

Jak dostávají planetární mlhoviny své unikátní geometrické tvary? Astronomové použili ke zkoumání kosmický dalekohled Hubble Space Telescope ke snímkování několika mladých planetárních mlhovin. Tyto mlhoviny jsou vnější obálkou hvězd jako je naše Slunce, které byly nedávno vyvrženy do prostoru zanechávajíce za sebou slábnoucí jádro které se stává bílým trpaslíkem. Na této fotografii v červeném světle H-alfa je vidět velice mladá planetární mlhovina PKS285-02 obklopená neobvyklými rozpínajícími se obálkami jen několik tisíc let starými. Hodně uhlíku, který tvoří lidské tělo se asi utvořilo červenými obry a vytrysklo do vesmíru v planetárních mlhovinách jako je PKS285-02. Komplexnost této mlhoviny vede některé astronomy k hypotéze, že tyto obálky byly vytvořeny vysokorychlostními výrony během závěrečné fáze hvězdného vývoje.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Planetární mlhovina

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82