Úvodní strana  >  Novinky  >  Zákryt Aldebaranu Měsícem.
Adam Malíř Vytisknout novinku

Zákryt Aldebaranu Měsícem.

V závěru tohoto roku na Silvestra 31. 12. máme příležitost spatřit astronomický zákryt hvězdy Aldebaran Měsícem nad západním obzorem, který by se měl podle předpovědi odehrát mezi cca 02:23:16 - 03:09:11 SEČ (Praha). Bohužel, z aktuálních dat družic MSG můžeme akorát konstatovat, že v době úkazu budeme vystaveni dešťům.

Laicky bychom mohli říct, že zákryt je optický úkaz, při kterém těleso o větším úhlovém průměru na obloze přejde přes těleso s menším úhlovým průměrem. V opačném případě, kdy zakrývá úhlově menší těleso větší, mluvíme o transitu. Prostřednictvím tohoto jevu lze například odvodit některé vlastnosti atmosfér u planet.

Model předpovědi zákrytu Aldebaran Měsícem. Autor: Stellarium: Adam Malíř
Model předpovědi zákrytu Aldebaran Měsícem.
Autor: Stellarium: Adam Malíř

"Opodál" směrem na sever od zákrytu, by se daly, i když  docela s přesvícenou oblohou Měsícem, zpozorovat hvězdy v otevřené hvězdokupě Plejády.

Úkaz je pozorovatelný již malými triedry. Pokud jste se už rozhodli zůstat či si přivstat v těchto hodinách a počasí Vám přeje, určitě nezapomínejte pořídit dokumentaci tohoto úkazu - např. zákresem na papír nebo fotoaparátem. Navíc, pokud rádi fotíte Měsíc, nemáte se čeho kromě počasí obávat z hlediska jeho viditelnosti, protože "náš satelit" zajde za obzor až v 5:36. Vaše cenné fotografické záznamy můžete zasílat do čtenářské fotogalerie zde.

V roce 2015 nastal podobný zákryt v den před Štědrým večerem. Foto pochází z Pardubic. Autor: Adam Malíř
Autor: Adam Malíř

Přeji všem mnoho úspěchu při sledování a dokumentaci!

Více podrobností Vám nabídne třeba zdarma dostupný počítačový program Stellarium (viz. dole).

Reference:

[1] Hvězdářská ročenka 2017, [2] Stellarium [3] aktuálně: MSG

Převzato: Hvězdárna barona Artura Krause v Pardubicích

Adam Malíř

Popularizátor astronomie a fotograf narozen v roce 2003. Pravidelně navštěvuje astronomický kroužek hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích. Zajímá se o astronomii, matematiku, fyziku, robotiku a v neposlední řadě věnuje pozornost algoritmům v programování. Nakonec člen zajmového robotického kroužku na základní škole.

Štítky: Aldebaran, Noční obloha, Zákryt, Zákryt Aldebaranu Měsícem, Úkazy