Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2001

Zatmělý Měsíc infračerveně

Uznání: DCATT Team, MSX Project, BMDO

Úplné zatmění Měsíce v září 1996 zklamalo mnoho pozorovatelů v Severní Americe hromsky zamračenou oblohou. Nicméně družice MSX (Midcourse Space Experiment) měla z oběžné dráhy Země výtečný výhled a infračervený dalekohled SPIRIT III na její palubě Měsíc při zatmění několikrát snímkoval. Nahoře je jeden ze snímků pořízených během 70 minut totality, kdy je Měsíc zcela ponořen v zemském stínu. Infračervené světlo má vlnové délky delší než viditelné světlo, lidé jej nemohou vidět, ale mohou jej cítit jako teplo. Jasné skvrny odpovídají horkým oblastem na měsíčním povrchu, tmavé oblasti jsou chladnější. Nejjasnější skvrna dole a vlevo od středu je kráter Tycho, tmavá oblast vpravo nahoře je Mare Crisium. Série snímků z dalekohledu SPIRIT III umožňuje stanovení poměrů ochlazovaní a tak umožňuje vyšetřit fyzikální vlastnosti měsíčního povrchu.

Štítky: Měsíc, Infračervený, Lunární zatmění

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci