Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. říjen 2001

Astronaut létající nad Zemí

Uznání: Shuttle Crew STS-64, NASA

Jaké by to bylo volně létat nad pozemskými oceány a mraky? Astronaut Mark Lee to v roce 1994 poznal, když pro NASA zkoušel systém SAFER (Simplified Aid for EVA Rescue). SAFER je pohonná jednotka na zádech, jenž má malé, ručně řízené dusíkové trysky s podporou počítače. Na snímku, Lee poletuje nad nákladovým prostorem raketoplánu Discovery, více jak 200 kilometrů nad Zemí při první kosmické procházce bez upoutání za deset let. Ale Lee nebyl v nebezpečí, raketoplán byl jej mohl zachránit. SAFER je menší než jednotka MMU (Manned Maneuvering Unit) a je navržen jako pojistný systém pro pomoc astronautům v nenadálých případech, kdy by se příliš vzdálili od svého pracoviště vně Mezinárodní kosmické stanice.

Štítky: Raketoplán, Kosmonaut, STS-64

Záblesk Irídia

Záblesk družice Irídium 80. Canon 350D+Samyang 8/3.5; Expozícia 58s. 22.4. 2018 o 2:58 SELČ; Tesárske Mlyňany. Vzdialenosť satelitu bola 1564 km.