Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2001

Horké hvězdy v jižní Mléčné dráze

Uznání: WFI, European Southern Observatory

Tato bohatá oblast Mléčné dráhy v jižním souhvězdí Oltáře Ara je poseta horkými modrými hvězdami, červeně zářícím vodíkem a tmavými, zakrývajícími prachovými mraky. Hvězdy nalevo ve vzdálenosti asi 4000 světelných let jsou mladé, hmotné a energetické. Jejich intenzivní ultrafialové záření ujídá z blízkého komplexu hvězdotvorných mračen, ionizuje vodík a vytváří charakteristickou červenou záři "H-alfa". Vpravo v tmavé prachové mlhovině je vidět malá kupa nově zrozených hvězd. Tento krásný barevný obraz je složený ze snímků pořízených přes modrý, zelený a H-alfa filtr.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Emisní mlhovina

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem