Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2001

Horké hvězdy v jižní Mléčné dráze

Uznání: WFI, European Southern Observatory

Tato bohatá oblast Mléčné dráhy v jižním souhvězdí Oltáře Ara je poseta horkými modrými hvězdami, červeně zářícím vodíkem a tmavými, zakrývajícími prachovými mraky. Hvězdy nalevo ve vzdálenosti asi 4000 světelných let jsou mladé, hmotné a energetické. Jejich intenzivní ultrafialové záření ujídá z blízkého komplexu hvězdotvorných mračen, ionizuje vodík a vytváří charakteristickou červenou záři "H-alfa". Vpravo v tmavé prachové mlhovině je vidět malá kupa nově zrozených hvězd. Tento krásný barevný obraz je složený ze snímků pořízených přes modrý, zelený a H-alfa filtr.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Emisní mlhovina

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io