Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2001

Horké hvězdy v jižní Mléčné dráze

Uznání: WFI, European Southern Observatory

Tato bohatá oblast Mléčné dráhy v jižním souhvězdí Oltáře Ara je poseta horkými modrými hvězdami, červeně zářícím vodíkem a tmavými, zakrývajícími prachovými mraky. Hvězdy nalevo ve vzdálenosti asi 4000 světelných let jsou mladé, hmotné a energetické. Jejich intenzivní ultrafialové záření ujídá z blízkého komplexu hvězdotvorných mračen, ionizuje vodík a vytváří charakteristickou červenou záři "H-alfa". Vpravo v tmavé prachové mlhovině je vidět malá kupa nově zrozených hvězd. Tento krásný barevný obraz je složený ze snímků pořízených přes modrý, zelený a H-alfa filtr.

Štítky: Emisní mlhovina, Hvězdokupa, Star-formation

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.