Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2001

Horké hvězdy v jižní Mléčné dráze

Uznání: WFI, European Southern Observatory

Tato bohatá oblast Mléčné dráhy v jižním souhvězdí Oltáře Ara je poseta horkými modrými hvězdami, červeně zářícím vodíkem a tmavými, zakrývajícími prachovými mraky. Hvězdy nalevo ve vzdálenosti asi 4000 světelných let jsou mladé, hmotné a energetické. Jejich intenzivní ultrafialové záření ujídá z blízkého komplexu hvězdotvorných mračen, ionizuje vodík a vytváří charakteristickou červenou záři "H-alfa". Vpravo v tmavé prachové mlhovině je vidět malá kupa nově zrozených hvězd. Tento krásný barevný obraz je složený ze snímků pořízených přes modrý, zelený a H-alfa filtr.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Emisní mlhovina

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Tobiášův vrch s Mléčnou dráhou

Dlouho jsem hledal podobný motiv, až jsem ho konečně našel v Českém Středohoří. Světelné znečištění není vždy nepřítel a v tomto případě dodalo fotografii prostor.