Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2005

Mlhovina Kosatec z CFHT

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Tato mračna mezihvězdného prachu a plynu rozkvetla jako jemné kosmické okvětní lístky v plodné hvězdném poli vzdáleném 1300 světelných let v souhvězdí Kefeus (Cepheus). Tato mlhovina se někdy nazývá Kosatec (Iris) a je svědomitě katalogizována jako NGC 7023, ale není to jen jediná mlhovina na obloze, která vzbuzuje představu květin. Ale i tak tento krásný digitální snímek ukazuje rozsah barev a symetrií mlhoviny Kosatec do působivých podrobností. V Kosatci obklopuje mladé, horké, hmotné hvězdy ve svých formativních letech prašný mlhovinový materiál. Centrální vlákna kosmického prachu září načervenalou fotoluminiscencí, jak některá prachová zrna efektivně změnila neviditelné ultrafialové záření hvězd na viditelné červené světlo. Dominantní barvou mlhoviny je ale pořád modrá, která je charakteristická pro odraz světla hvězd od prachových zrn. Přítomná tmavá zakrývající oblaka prachu a studeného molekulárního plynu mohou být pastvou pro oči na spletitých a fantastických tvarech. Infračervená pozorování ukazují, že tato mlhovina může obsahovat komplexní uhlíkové molekuly známé jako PAH (polycyklické aromatické uhlovodíky). Mlhovina Kosatec napříč měří asi 6 světelných let.

Štítky: CFHT, NGC 7023, Iris Nebula

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.