Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2005

Hladké části na planetce Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Proč jsou některé části povrchu této planetky tak hladké? Nikdo to doposud neví, ale možná to souvisí s dynamikou planetky (čili asteroidu), která je spíše volnou hromadou suti, jak pevnou skálou. Neobvyklá planetka má nyní návštěvu od japonské kosmické sondy Hayabusa, která dokumentuje jeho neobvyklou strukturu a záhadný nedostatek kráterů. Hayabusa se minulý měsíc dotkla jednoho hladkého místa zvaného Moře MUSES a odebrala vzorky půdy, které budou nakonec dopraveny k analýze na Zemi. Kosmická sonda Hayabusa ale naneštěstí trpěla komunikačními problémy a tak byl její odlet k Zemi odložen až do roku 2007. Počítačové simulace ukazují, že 500 metrová planetka Itokawa může v průběhu několika příštích miliónů let dopadnout na Zemi.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Hayabusa, Itokawa, Smooth

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io