Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2005

Hladké části na planetce Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Proč jsou některé části povrchu této planetky tak hladké? Nikdo to doposud neví, ale možná to souvisí s dynamikou planetky (čili asteroidu), která je spíše volnou hromadou suti, jak pevnou skálou. Neobvyklá planetka má nyní návštěvu od japonské kosmické sondy Hayabusa, která dokumentuje jeho neobvyklou strukturu a záhadný nedostatek kráterů. Hayabusa se minulý měsíc dotkla jednoho hladkého místa zvaného Moře MUSES a odebrala vzorky půdy, které budou nakonec dopraveny k analýze na Zemi. Kosmická sonda Hayabusa ale naneštěstí trpěla komunikačními problémy a tak byl její odlet k Zemi odložen až do roku 2007. Počítačové simulace ukazují, že 500 metrová planetka Itokawa může v průběhu několika příštích miliónů let dopadnout na Zemi.

Štítky: Itokawa, Smooth, Hayabusa

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy