Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2005

Hladké části na planetce Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Proč jsou některé části povrchu této planetky tak hladké? Nikdo to doposud neví, ale možná to souvisí s dynamikou planetky (čili asteroidu), která je spíše volnou hromadou suti, jak pevnou skálou. Neobvyklá planetka má nyní návštěvu od japonské kosmické sondy Hayabusa, která dokumentuje jeho neobvyklou strukturu a záhadný nedostatek kráterů. Hayabusa se minulý měsíc dotkla jednoho hladkého místa zvaného Moře MUSES a odebrala vzorky půdy, které budou nakonec dopraveny k analýze na Zemi. Kosmická sonda Hayabusa ale naneštěstí trpěla komunikačními problémy a tak byl její odlet k Zemi odložen až do roku 2007. Počítačové simulace ukazují, že 500 metrová planetka Itokawa může v průběhu několika příštích miliónů let dopadnout na Zemi.

Štítky: Hayabusa, Itokawa, Smooth

29. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 18. 7. do 24. 7. 2016. Měsíc bude kolem úplňku. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Pokračuje solidní večerní viditelnost Marsu a Saturnu. Na denní obloze se střetly Venuše a Merkur (ten bude navíc ve východní elongaci). Nad ránem je ideální viditelnost planet Neptun a Uran. Na Slunci jsou opět velké skvrny. ISS by se měla dočkat dvou zásobovacích lodí.

Sluneční cesty nad dalekohledem