Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2005

Hladké části na planetce Itokawa

Uznání a copyright: ISAS, JAXA

Proč jsou některé části povrchu této planetky tak hladké? Nikdo to doposud neví, ale možná to souvisí s dynamikou planetky (čili asteroidu), která je spíše volnou hromadou suti, jak pevnou skálou. Neobvyklá planetka má nyní návštěvu od japonské kosmické sondy Hayabusa, která dokumentuje jeho neobvyklou strukturu a záhadný nedostatek kráterů. Hayabusa se minulý měsíc dotkla jednoho hladkého místa zvaného Moře MUSES a odebrala vzorky půdy, které budou nakonec dopraveny k analýze na Zemi. Kosmická sonda Hayabusa ale naneštěstí trpěla komunikačními problémy a tak byl její odlet k Zemi odložen až do roku 2007. Počítačové simulace ukazují, že 500 metrová planetka Itokawa může v průběhu několika příštích miliónů let dopadnout na Zemi.

Štítky: Hayabusa, Itokawa, Smooth

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež