Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2007

Čtyři slunce v HD 98800

Uznání ilustrace: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Jak by to vypadalo mít čtyři slunce na obloze? Pokud v soustavě HD 98800 existují planety, tak mohou takový pohled zakoušet. HD 98800 je výcenásobná hvězdná soustava vzdálená od Země asi 150 světelných let v naší části Mléčné dráhy. Po mnoho let bylo známo, že se HD 98800 skládá ze dvou párů dvojhvězd, přičemž jeden pár je obklopen prachovým diskem. Páry hvězd jsou od sebe vzdáleny asi 50 AU, což pro srovnání odpovídá vzdálenosti těsně za Plutem. Nedávné údaje ze Spitzerova kosmického dalekohledu v infračerveném světle ovšem ukazují, že prachový disk má mezery, které mohly být vyčištěny planetami obíhajícími v disku. Pokud je to pravda, tak potom jedna obíhá v podobné vzdálenosti jako Mars v naší vlastní sluneční soustavě. Na obrázku nahoře je umělecká představa, jak by se soustava HD 98800 mohla jevit blízkému pozorovateli.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Hvězdy, Planety, HD 98800

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io