Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2007

Čtyři slunce v HD 98800

Uznání ilustrace: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Jak by to vypadalo mít čtyři slunce na obloze? Pokud v soustavě HD 98800 existují planety, tak mohou takový pohled zakoušet. HD 98800 je výcenásobná hvězdná soustava vzdálená od Země asi 150 světelných let v naší části Mléčné dráhy. Po mnoho let bylo známo, že se HD 98800 skládá ze dvou párů dvojhvězd, přičemž jeden pár je obklopen prachovým diskem. Páry hvězd jsou od sebe vzdáleny asi 50 AU, což pro srovnání odpovídá vzdálenosti těsně za Plutem. Nedávné údaje ze Spitzerova kosmického dalekohledu v infračerveném světle ovšem ukazují, že prachový disk má mezery, které mohly být vyčištěny planetami obíhajícími v disku. Pokud je to pravda, tak potom jedna obíhá v podobné vzdálenosti jako Mars v naší vlastní sluneční soustavě. Na obrázku nahoře je umělecká představa, jak by se soustava HD 98800 mohla jevit blízkému pozorovateli.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Hvězdy, Planety, HD 98800

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015