Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2007

Čtyři slunce v HD 98800

Uznání ilustrace: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Jak by to vypadalo mít čtyři slunce na obloze? Pokud v soustavě HD 98800 existují planety, tak mohou takový pohled zakoušet. HD 98800 je výcenásobná hvězdná soustava vzdálená od Země asi 150 světelných let v naší části Mléčné dráhy. Po mnoho let bylo známo, že se HD 98800 skládá ze dvou párů dvojhvězd, přičemž jeden pár je obklopen prachovým diskem. Páry hvězd jsou od sebe vzdáleny asi 50 AU, což pro srovnání odpovídá vzdálenosti těsně za Plutem. Nedávné údaje ze Spitzerova kosmického dalekohledu v infračerveném světle ovšem ukazují, že prachový disk má mezery, které mohly být vyčištěny planetami obíhajícími v disku. Pokud je to pravda, tak potom jedna obíhá v podobné vzdálenosti jako Mars v naší vlastní sluneční soustavě. Na obrázku nahoře je umělecká představa, jak by se soustava HD 98800 mohla jevit blízkému pozorovateli.

Štítky: Hvězdy, Planety, HD 98800

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.