Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2007

Čtyři slunce v HD 98800

Uznání ilustrace: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Jak by to vypadalo mít čtyři slunce na obloze? Pokud v soustavě HD 98800 existují planety, tak mohou takový pohled zakoušet. HD 98800 je výcenásobná hvězdná soustava vzdálená od Země asi 150 světelných let v naší části Mléčné dráhy. Po mnoho let bylo známo, že se HD 98800 skládá ze dvou párů dvojhvězd, přičemž jeden pár je obklopen prachovým diskem. Páry hvězd jsou od sebe vzdáleny asi 50 AU, což pro srovnání odpovídá vzdálenosti těsně za Plutem. Nedávné údaje ze Spitzerova kosmického dalekohledu v infračerveném světle ovšem ukazují, že prachový disk má mezery, které mohly být vyčištěny planetami obíhajícími v disku. Pokud je to pravda, tak potom jedna obíhá v podobné vzdálenosti jako Mars v naší vlastní sluneční soustavě. Na obrázku nahoře je umělecká představa, jak by se soustava HD 98800 mohla jevit blízkému pozorovateli.

Štítky: Hvězdy, Planety, HD 98800

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež