Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2008

Skrytá galaxie IC 342 z Kitt Peak

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Krásná blízká spirální galaxie IC 342 by mohla být slavnější, kdyby ovšem nebyla tak schovaná. Vesmírný ostrov IC 342 by byl na naší noční obloze výraznou galaxií, ale místo toho je z našeho pohledu téměř ukryt za závojem hvězd a mračen plynu a prachu v rovině naší galaxie Mléčné dráhy. IC 342 se co do velikosti podobá jiným větším spirálním galaxiím a nachází se zhruba 7 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Přestože světlo z IC 342 zeslabují kosmická mračna, tak na tomto pozoruhodně ostrém teleskopickém snímku lze podél spirálních ramen, které se vinou daleko od galaktického jádra, sledovat vlastní zakrývající prach této galaxie, modré hvězdokupy a zářící růžové hvězdotvorné oblasti IC 342, která možná prošla nedávným poryvem vznikání hvězd a je dost blízko na to, aby měla gravitační vliv na vývoj místní skupiny galaxií a Mléčné dráhy.

Štítky: Spirální galaxie, Kitt Peak, IC 342

Capu di Muru

Tohle místo je jedno z pár u korsického Ajaccia, kde se dá nafotit noční obloha bez smogu okolních vesnic a měst. Na pláž jsem se dostal za cca hodinu a půl od silnice. Hladina byla rozbouřená a kapky vody párkrát dosáhly i na stativ, ale celkových cca 20 minut na popředí vodu dokonale zklidnilo.