Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2009

Mlhovina v Orionu: Pohled z Hubbla

Credit: NASA, ESA, M. Robberto (STScI/ESA) et al.

Jen málo kosmických pohledů vzrušuje představivost tak jako pohled na Mlhovinu v Orionu. Tato mlhovina je též známa jako M42 a její zářící plyn obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného jen 1500 světelných let. Mlhovina v Orionu nabízí jednu z nejlepších příležitostí ke studiu jak vznikají hvězdy nejen proto, že je nejbližší velkou hvězdotvornou oblastí, ale také proto, že energetické hvězdy v mlhovině odfoukly mračna zakrývajícího plynu a prachu, který by jinak bránil našemu pohledu, což poskytuje intimate pohled na řadu následných stupňů vzniku hvězd a jejich vývoje. Tento podrobný snímek Mlhoviny v Orionu je vůbec nejostřejší, který byl kdy vytvořen a vznikl z dat kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) na Hubblovu kosmickém dalekohledu a 2.2 m dalekohledu Evropské jižní observatoře v La Silla. Mozaika nahoře obsahuje v plném rozlišení miliardu pixelů a odhaluje přes 3000 hvězd.

Štítky: Orion, Hubble, Trapéz