Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2009

Mlhovina Motýlek z vylepšeného Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

Jasné hvězdokupy a mlhoviny na pozemské noční obloze nesou často názvy květin nebo hmyzu a NGC 6302 není vyjímkou. Centrální hvězda této planetární mlhoviny s odhadovanou teplotou 250 000°C je výjmečně horká a jasně září v ultrafialovém světle, ale z přímého pohledu je skrytá hustým prstencem prachu. Nahoře je vidět podrobný snímek mlhoviny kolem umírající hvězdy, který pořídil nově vylepšený Hubblův kosmický dalekohled. V pravém rohu nahoře je vidět, že prachový prstenec kolem centrální hvězdy protíná jasnou dutinu ionizovaného plynu a je vidět téměř z boku. V tomto žhavém hvězdném prachovém kosmickém úmrtním rubáši byl nedávno detekován molekulární vodík. NGC 6302 se nachází asi 4000 světelných let daleko v arachnologicky správném souhvězdí Štír (Scorpius).

Štítky: Ngc 6302, Butterfly Nebula, Upgraded Hubble