Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2009

M1: Krabí mlhovina z Hubbla

Credit: NASA, ESA, J. Hester, A. Loll (ASU); Acknowledgement: Davide De Martin (Skyfactory)

Tuto spoušť po sobě zanechaly hvězdné exploze. Krabí mlhovina je pozůstatkem po supernově spatřené v roce 1054 a zaplňují ji tajemné filamenty. Tyto filamenty nejsou jenom úžasně spletité, ale zdá se, že mají méně hmoty, než bylo vyvrženo z původní supernovy a mají vyšší rychlost, než by se dalo čekat od volné exploze. Snímek nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu je ve třech barvách zvolených z vědeckých důvodů. Krabí mlhovina má asi 10 světelných let. V úplném středu mlhoviny se nachází pulsar, neutronová hvězda tak hmotná jako Slunce, ale o velikosti pouhého malého města. Krabí pulsar rotuje rychlostí asi 30 krát za sekundu.

Štítky: Hubble, M1, Crab

21. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 23. 5. do 29. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je vidět Jupiter. Téměř celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce potěšilo pěknou velkou skvrnou. Chystá se start družic Galileo i dalšího Falconu 9.

Marcová polárna žiara nad Ivalom