Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2009

M1: Krabí mlhovina z Hubbla

Credit: NASA, ESA, J. Hester, A. Loll (ASU); Acknowledgement: Davide De Martin (Skyfactory)

Tuto spoušť po sobě zanechaly hvězdné exploze. Krabí mlhovina je pozůstatkem po supernově spatřené v roce 1054 a zaplňují ji tajemné filamenty. Tyto filamenty nejsou jenom úžasně spletité, ale zdá se, že mají méně hmoty, než bylo vyvrženo z původní supernovy a mají vyšší rychlost, než by se dalo čekat od volné exploze. Snímek nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu je ve třech barvách zvolených z vědeckých důvodů. Krabí mlhovina má asi 10 světelných let. V úplném středu mlhoviny se nachází pulsar, neutronová hvězda tak hmotná jako Slunce, ale o velikosti pouhého malého města. Krabí pulsar rotuje rychlostí asi 30 krát za sekundu.

Štítky: Hubble, M1, Crab

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež