Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. leden 2011

Pohled zpět na zatmělou Zemi

Uznání: Mir 27 Crew; copyright: CNES

Zde je vidět, jak vypadá Země při zatmění Slunce. Stín Měsíce zatemňuje část Země. Tento stín se po Zemi pohyboval rychlostí skoro 2000 kilometrů za hodinu. Úplné zatmění mohou vidět jenom pozorovatelé uprostřed toho tmavého kruhu, ostatní vidí jen částečné zatmění, kdy Měsíc zakrývá jen část Slunce. Pěkný obrázek zatmění Slunce 11. srpna 1999 byl jedním z vůbec posledních pořízených z kosmické stanice Mir. Ty dva jasné body vlevo nahoře jsou Jupiter a Saturn. Stanice Mir byla z oběžné dráhy stažena při řízeném návratu v roce 2001.

Štítky: Země, Shadow, Total solar eclipse

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!