Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2011

Jižní pól Fobosu z Mars Express

Credit: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Kde byste na tomto měsíci přistáli? Měsíc na snímku nahoře není měsícem Země, ale je to Fobos, nejbližší měsíc planety Mars. Fobos je tak blízko u Marsu, že se očekává, že se v příštích 100 miliónech letech rozpadne a spadne na rudou planetu. Družice Evropské kosmické agentury ESA Mars Express počátkem roku pořídila podrobné snímky okolí jižního pólu Fobosu. Na neobvykle tmavém povrchu malého měsíčku je vidět mnoho kruhových kráterů, dlouhé řetězce kráterů a podivné pruhy. Zcela vpravo vyniká velký kráter Stickney, který byl vidět i na odpovídajícím snímku severního pólu z minulého roku. Obdobné snímky Fobosu jsou tak podrobné, že rozlišují i jen 10 metrové útvary a jsou tedy užitečné při průzkumu míst navrhovaných k přistání Fobos-Grunt. Ruská kosmická sonda Fobos-Grunt má k Fobosu odstartovat v tomto roce a v roce 2014 se má vrátit se vzorky z jeho povrchu.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Garden

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto