Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2011

Jižní pól Fobosu z Mars Express

Credit: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Kde byste na tomto měsíci přistáli? Měsíc na snímku nahoře není měsícem Země, ale je to Fobos, nejbližší měsíc planety Mars. Fobos je tak blízko u Marsu, že se očekává, že se v příštích 100 miliónech letech rozpadne a spadne na rudou planetu. Družice Evropské kosmické agentury ESA Mars Express počátkem roku pořídila podrobné snímky okolí jižního pólu Fobosu. Na neobvykle tmavém povrchu malého měsíčku je vidět mnoho kruhových kráterů, dlouhé řetězce kráterů a podivné pruhy. Zcela vpravo vyniká velký kráter Stickney, který byl vidět i na odpovídajícím snímku severního pólu z minulého roku. Obdobné snímky Fobosu jsou tak podrobné, že rozlišují i jen 10 metrové útvary a jsou tedy užitečné při průzkumu míst navrhovaných k přistání Fobos-Grunt. Ruská kosmická sonda Fobos-Grunt má k Fobosu odstartovat v tomto roce a v roce 2014 se má vrátit se vzorky z jeho povrchu.

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Garden

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež