Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2011

Jižní pól Fobosu z Mars Express

Credit: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Kde byste na tomto měsíci přistáli? Měsíc na snímku nahoře není měsícem Země, ale je to Fobos, nejbližší měsíc planety Mars. Fobos je tak blízko u Marsu, že se očekává, že se v příštích 100 miliónech letech rozpadne a spadne na rudou planetu. Družice Evropské kosmické agentury ESA Mars Express počátkem roku pořídila podrobné snímky okolí jižního pólu Fobosu. Na neobvykle tmavém povrchu malého měsíčku je vidět mnoho kruhových kráterů, dlouhé řetězce kráterů a podivné pruhy. Zcela vpravo vyniká velký kráter Stickney, který byl vidět i na odpovídajícím snímku severního pólu z minulého roku. Obdobné snímky Fobosu jsou tak podrobné, že rozlišují i jen 10 metrové útvary a jsou tedy užitečné při průzkumu míst navrhovaných k přistání Fobos-Grunt. Ruská kosmická sonda Fobos-Grunt má k Fobosu odstartovat v tomto roce a v roce 2014 se má vrátit se vzorky z jeho povrchu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Garden

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io