Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2011

Kráter Gale

Uznání: NASA, JPL-Caltech, ASU

Tento ostrý pohled z kamery Thermal Emission Imaging System na družici Marsu NASA je vystředěn na rovníkový kráter Gale velký 154 kilometrů (96 mil). Uvnitř kráteru se do výše asi 5 kilometrů (3 míle) zvedají úctyhodné vrstevnaté hory. Předpokládá se, že vrstvy a útvary poblíž základny vznikaly v dávných časech z vodních sedimentů. Skvrna u severní strany kráteru u paty hory byla nyní zvolena jako cíl sondy Mars Science Laboratory. Tato sonda má odstartovat koncem tohoto roku a přistane na Marsu jako další návštěvník z planety Země v srpnu 2012 a snese na marťanský povrch vozítko Curiosity o velikosti automobilu za pomoci vznášejícího se raketového jeřábu. Vědecké přístroje Curiosity mají za úkol objevit, zda měl kráter Gale v minulosti podmínky příznivé pro mikrobiální život a jestli jsou tam uchována vodítka o tom, zda existoval život na rudé planetě.

Štítky: Mars, Mars rover, Gale crater, Curiosity, Mars science laboratory

13. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 3. do 29. 3. 2015. Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihovýchodě. Saturn je vidět nejlépe ráno. K ISS má odstartovat další posádka,dva členové na roční misi.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném