Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2011

Kráter Gale

Uznání: NASA, JPL-Caltech, ASU

Tento ostrý pohled z kamery Thermal Emission Imaging System na družici Marsu NASA je vystředěn na rovníkový kráter Gale velký 154 kilometrů (96 mil). Uvnitř kráteru se do výše asi 5 kilometrů (3 míle) zvedají úctyhodné vrstevnaté hory. Předpokládá se, že vrstvy a útvary poblíž základny vznikaly v dávných časech z vodních sedimentů. Skvrna u severní strany kráteru u paty hory byla nyní zvolena jako cíl sondy Mars Science Laboratory. Tato sonda má odstartovat koncem tohoto roku a přistane na Marsu jako další návštěvník z planety Země v srpnu 2012 a snese na marťanský povrch vozítko Curiosity o velikosti automobilu za pomoci vznášejícího se raketového jeřábu. Vědecké přístroje Curiosity mají za úkol objevit, zda měl kráter Gale v minulosti podmínky příznivé pro mikrobiální život a jestli jsou tam uchována vodítka o tom, zda existoval život na rudé planetě.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Mars rover, Gale crater, Curiosity, Mars science laboratory

27. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 29. 6. do 5. 7. 2015. Měsíc bude v úplňku. Večer proběhne velmi blízké setkání jasných planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe v první polovině krátké noci. Aktivita Slunce se krátce zvýšila a vrací se k nízkým hodnotám. Občas se dají spatřit jasná noční svítící oblaka. Poprvé selhala nosná raketa Falcon 9 v1.1 a Dragon tak nedoletěl k ISS

Přelet ISS přes Slunce

Hradec Králové,  27. dubna 2015,  přesná  poloha  pozorovatele 15°50'42.99" východní  délky a 50°11'34.78" severní šířky. Nebývá zvykem uvádět v těchto medailoncích přesnou polohu pozorování. Nyní jsme však udělali výjimku. Neboť právě na tomto místě bylo možno

Venuša a Jupiter

Konjukcia Venuše a Jupitera.