Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2011

Kráter Gale

Uznání: NASA, JPL-Caltech, ASU

Tento ostrý pohled z kamery Thermal Emission Imaging System na družici Marsu NASA je vystředěn na rovníkový kráter Gale velký 154 kilometrů (96 mil). Uvnitř kráteru se do výše asi 5 kilometrů (3 míle) zvedají úctyhodné vrstevnaté hory. Předpokládá se, že vrstvy a útvary poblíž základny vznikaly v dávných časech z vodních sedimentů. Skvrna u severní strany kráteru u paty hory byla nyní zvolena jako cíl sondy Mars Science Laboratory. Tato sonda má odstartovat koncem tohoto roku a přistane na Marsu jako další návštěvník z planety Země v srpnu 2012 a snese na marťanský povrch vozítko Curiosity o velikosti automobilu za pomoci vznášejícího se raketového jeřábu. Vědecké přístroje Curiosity mají za úkol objevit, zda měl kráter Gale v minulosti podmínky příznivé pro mikrobiální život a jestli jsou tam uchována vodítka o tom, zda existoval život na rudé planetě.

Štítky: Curiosity, Mars rover, Mars science laboratory, Gale crater, Mars

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.