Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2011

Kráter Gale

Uznání: NASA, JPL-Caltech, ASU

Tento ostrý pohled z kamery Thermal Emission Imaging System na družici Marsu NASA je vystředěn na rovníkový kráter Gale velký 154 kilometrů (96 mil). Uvnitř kráteru se do výše asi 5 kilometrů (3 míle) zvedají úctyhodné vrstevnaté hory. Předpokládá se, že vrstvy a útvary poblíž základny vznikaly v dávných časech z vodních sedimentů. Skvrna u severní strany kráteru u paty hory byla nyní zvolena jako cíl sondy Mars Science Laboratory. Tato sonda má odstartovat koncem tohoto roku a přistane na Marsu jako další návštěvník z planety Země v srpnu 2012 a snese na marťanský povrch vozítko Curiosity o velikosti automobilu za pomoci vznášejícího se raketového jeřábu. Vědecké přístroje Curiosity mají za úkol objevit, zda měl kráter Gale v minulosti podmínky příznivé pro mikrobiální život a jestli jsou tam uchována vodítka o tom, zda existoval život na rudé planetě.

Štítky: Mars, Mars rover, Gale crater, Curiosity, Mars science laboratory

22. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 30. 5. do 5. 6. 2016. Měsíc bude na konci týdne v novu. Večer je vidět Jupiter. Celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce je poměrně klidné. Modul BEAM je konečně nafouknut. Falcon 9 počtvrté přistál.

Marcová polárna žiara nad Ivalom