Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2011

HH 47: Rozvoj výtrysku z mladé hvězdy

Uznání: NASA, ESA, & P. Haritgan (Rice U.)

Hvězdy zůstávají tam kde jsou. Mlhoviny se zdají pořád stejné. Den po dni. Rok za rokem. Vzhledem k obrovským astronomickým vzdálenostem není ani u rychle se pohybujících objektů během lidského života vidět změna jejich vzhledu. Typicky. Nedávnou nádhernou vyjímkou je supersonický výtrysk (jet) ve hvězdotvorné oblasti Herbig Haro 47. HH 47 je tak blízko a výtrysky se pohybují tak rychle, že snímky z Hubblova kosmického dalekohledu od roku 1994 do roku 2008 kombinované do zrychleného filmu ukazují rozvoj tohoto silného výtrysku. Nahoře je vidět, jak ze vznikající hvězdy vystřelují výtrysky do vzdálenosti přesahující 10 000 krát vzdálenost Země - Slunce rychlostmi přes 150 km/s. Studium vývoje těchto výtrysků dává odpovědi nejenom jak vzniká hvězda uvnitř HH 47, ale i jak před miliardami let hvězdy jako je naše Slunce vznikaly. HH 47 se nachází asi 1500 světelných let daleko v souhvězdí Plachty (Vela).

Štítky: Star-formation, Výtrysk, Video, HH 47