Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2012

Reflekční mlhovina u Merope

Uznání a copyright: Leonardo Orazi

Reflekční mlhoviny odrážejí světlo blízkých hvězd. Světlo odráží spousta malých uhlíkových zrn v mlhovině. Pro reflekční mlhoviny typická modrá barva je způsobena tím, že se modré světlo na uhlíkovém prachu rozptyluje efektivněji než červené. Jasnost mlhoviny je určena velikostí a hustotou reflekčních zrn a barvou a jasností okolních hvězd. NGC 1435 na snímku nahoře obklopuje Merope (23 Tau), která je jednou z nejjasnějších hvězd v Plejádách (M45). Mlhoviny v Plejádách jsou způsobovány náhodným setkáním této otevřené hvězdokupy a prachového molekulárního mračna.

Štítky: Reflekční mlhovina, Plejády, Merope

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda