Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2012

Přiblížení Rosetty k asteroidu Lutetia

Uznání: ESA / MPS / UPD / LAM / IAA / RSSD / INTA / UPM / DASP / IDA;
Video Compilation: Daniel Macháček Ian Regan / YouTube: planetaryprobes

Jaké by to bylo, blížit se v kosmické lodi k asteroidu? Kosmická sonda ESA Rosetta proletěla v roce 2010 kolem asteroidu 21 Lutetia a pořizovala údaje a snímkovala, aby bylo možno lépe ozřejmit historii a původ neobvyklých barev asteroidu. Snímky z kamery, která vždy mířila na asteroid, byly nedávno zkompilovány do videa nahoře. Složení asteroidu Lutetia sice není známo, ale je nepochybné, že nemá dostatečnou hmotu, aby ho gravitace mohla zformovat do kulového tvaru. Asi 100 kilometrová Lutetia je v současnosti největším asteroidem nebo jádrem komety, který navštívila kosmická sonda. Lutetia obíhá v hlavním pásmu asteroidů a vykazuje pozůstatky těžkého kráterování z počátků Sluneční soustavy. Kosmická sonda Rosetta je už nyní od planetky Lutetia daleko a pokračuje ke kometě Čurjumov-Gerasimenko, kde má přistát v roce 2014.
Poznámka překladatele: Daniel Macháček je autorem všech obrázků v článku Emily Lakdawally, odkud autoři zřejmě převzali odkaz na video. Autorem videa je ovšem Ian Regan, jak je tam uvedeno a jak Daniel Macháček upozornil v anglickém diskuzním fóru k tomuto APODu.

Štítky: Asteroid, Rosetta, Video, Lutitea

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.