Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2012

Saturnův měsíc Helene v barvách

Uznání: NASA/JPL/SSI; Color Composite: Daniel Macháček

Saturnův měsíc Helene nehýří výraznými barvami a je v každém případě záhadou. Kosmická sonda Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu minulý červen proletěla kolem tohoto měsíčku ve vzdálenosti pouhého průměru Země a zachytila ho do zatím nevídaných podrobností. I když jsou na snímku nahoře vidět konvenční krátery a kopce, tak je také vidět terén, který vypadá neobvykle hladký a rýhovaný. Planetární astronomové tyto podrobné snímky Helene zkoumají, aby získali informace o původu a evoluci tohoto 30-ti kilometrového ledovce. Měsíček Helene je neobvyklý také tím, že Saturn obíhá před velkým měsícem Dione, což z něj činí pouze jeden ze čtyř Saturnových měsíců, které obývají gravitační studnu známou jako stabilní Lagrangeův bod.

Temná tajemství: Astronomický seminář týdne