Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2012

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi

Uznání a copyright: Martin Pugh

Anglický astronom Edmond Halley si v roce 1716 poznamenal "Je to jen malý obláček, ale za klidné bezměsíčné oblohy je vidět i pouhým okem.". M13 se dnes nazývá Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi a je to jedna z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní obloze. Při pohledu dalekohledem jsou nádherně vidět stovky tisíců hvězd kupy. Hvězdy v kupě vzdálené 25 000 světelných let jsou nahuštěné v oblasti o průměru asi 150 světelných let, ale při přibližování k jádru kupy může být v krychli o hraně 3 světelné roky až 100 hvězd. Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci je vzdálená více než 4 světelné roky. Na tomto ostrém barevném snímku je vidět nejen husté jádro, ale také vnější oblasti M13. Červení a modří obři, kteří se v hvězdokupě vyvinuli, jsou vidět ve žlutých a modrých odstínech.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M13, Halley, Serene

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.