Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2012

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi

Uznání a copyright: Martin Pugh

Anglický astronom Edmond Halley si v roce 1716 poznamenal "Je to jen malý obláček, ale za klidné bezměsíčné oblohy je vidět i pouhým okem.". M13 se dnes nazývá Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi a je to jedna z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní obloze. Při pohledu dalekohledem jsou nádherně vidět stovky tisíců hvězd kupy. Hvězdy v kupě vzdálené 25 000 světelných let jsou nahuštěné v oblasti o průměru asi 150 světelných let, ale při přibližování k jádru kupy může být v krychli o hraně 3 světelné roky až 100 hvězd. Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci je vzdálená více než 4 světelné roky. Na tomto ostrém barevném snímku je vidět nejen husté jádro, ale také vnější oblasti M13. Červení a modří obři, kteří se v hvězdokupě vyvinuli, jsou vidět ve žlutých a modrých odstínech.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M13, Halley, Serene

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem