Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. leden 2016

Velký vůz a pohledy do dálky

Uznání a copyright: Lorand Fenyes

Rozpoznat na severní obloze dobře známý asterismu Velký vůz je snadné, i když mnohým připomíná naběračku nebo pluh. Kromě dobře známých spojnic lze najít také slavné jasné mlhoviny severu, které jsou na této pečlivě komponované scéně zvýrazněny s vloženými teleskopickými snímky zasazenými do širokoúhlého pohledu. Všechny jsou z Messierova katalogu, M101 a M51 je kosmický větrník a vír, v obou případech spirální galaxie daleko za Mléčnou dráhou. M108 vpravo je vzdálená spirální galaxie, která je vidět z boku a je blízko planetární mlhoviny M97 s tváří sovy z naší vlastní galaxie. Širokoúhlý pohled byl zachycen 16. ledna a blízko oje je na něm vidět ještě jeden objekt. Je to kometa Catalina (C/2013 US10), která je nyní ozdobou severních nocí.

Štítky: M108, M97, M51, M101, C/2013 US10, Kometa, Catalina