Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2016

Arp 240: Most mezi spirálními galaxiemi z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble Space Telescope; Processing & Copyright: Chris Kotsiopoulos

Proč je mezi těmito dvěma spirálními galaxiemi most? Most z plynu a hvězd poskytuje silný důkaz, že tyto dva nesmírné systémy prošly blízko jeden druhého a zakusily bouřlivé slapy vyvolané vzájemnou gravitací. Dohromady mají označení Arp 240, ale jednotlivě se označují NGC 5257 a NGC 5258, přičemž počítačové modelování a stáří hvězd ukazují na to, že obě galaxie dokončily první průlet jedné kolem druhé teprve před 250 milióny let. Gravitační slapy nejen že vytáhly hmotu, ale plyn stačily natolik, že v obou galaxiích vyvolaly vznik hvězd a mezi nimi neobvyklý most. Slučování galaxií se považuje za běžné a Arp 240 představuje snímek krátkého stupně nevyhnutelného procesu. Pár Arp 240 je asi 300 miliónů světelných let daleko a lze ho spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Panny (Virgo). Opakované blízké průchody nakonec vyústí do sloučení za vzniku jediné kombinované galaxie.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APODu 2017 se snímky NASA.

Štítky: Arp 240, Spirální galaxie, Hubble