Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2016

Infračervený Trifid

Uznání: J. Rho (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Mlhovina Trifid, také známá jako Messier 20, se dá snadno vyhledat i malým dalekohledem a je dobře známou zastávkou při toulkách v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Ovšem tam, kde snímky ve viditelném světle ukazují mlhovinu rozdělenou neprůhlednými prachovými pásy do tří částí, tak tento pronikavý infračervený snímek ukazuje filamenty mračen zářícího prachu a nově zrozených hvězd. Nádherný pohled ve falešných barvách vznikl díky Spitzerovu kosmickému dalekohledu. Astronomové využívají Spitzerovy infračervené snímky ke sčítání nově vzniklých a embryonických hvězd, které se jinak mohou skrývat za mračny zárodečného plynu a prachu této spletité hvězdné porodnice. Trifid měří asi 30 světelných let a nachází se ve vzdálenosti pouhých 5500 světelných let.

Štítky: Trifid Nebula, M20, Infračervený, Star-formation