Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2017

Prstencové zatmění po východu

Uznání a copyright: Vincent Bouchama

V neděli 26. února byla ranní obloha od severní Patagonie čistá a modrá. Tento celkový kompozitní obraz přehlíží údolí Hermoso Valle, Facundo, Chubut v Argentině, sleduje Slunce po východu a zachycuje prstencové zatmění. Kompozitní obraz tvoří série expozic s tříminutovým intervalem a je vidět, že letošní první zatmění Slunce začíná hodně nad vzdáleným východním obzorem. Expozice kolem poloviny zatmění zaznamenala očekávaný ohnivý prstenec, siluetu nového Měsíce, který je jen o málo menší, než aby zakryl Slunce. V tomto místě na planetě Zemi trvala prstencová fáze zatmění krátkých 45 sekund.

Štítky: Ase, Zatmění, Patagonia

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!