Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2017

Noc Perseid

Uznání a copyright: Petr Horálek

Tento víkend budou kolem maxima každoročního meteorického roje Perseid pršet meteory. Perseidy jsou normálně jasné a barevné a tvoří je prach, který naše Země zachytává z oběžné dráhy komety Swift-Tuttle. Za jasné předúsvitové oblohy vylétají z radiantu v Perseu. I přes přezařující světlo ubývajícího srpnového Měsíce budou letošní Perseidy pořád pěkné, zvlášť když si najdete volný prostor daleko od světla měst a v dobré společnosti. Snímky v tomto kompozitním obrázku zachytily Perseidy z roje v roce 2016 proti hvězdnaté obloze s Mléčnou dráhou v pozadí a dokonce i se slabou Galaxií v Andromedě těsně nad středem. V popředí je vidět setkání astronomů různého věku na kopci nad slovenskou vesnicí Vrchteplá.

Přečtete si také: Již jubilejním 20. rokem se ve Vrchteplé pozorovaly Perseidy ... a letos, po jednadvacáté, se tradiční expedice odehraje v termínu 11. - 19. srpna 2017.

Štítky: Perseid, Meteorický roj, Mléčná dráha, Andromeda galaxy, Astronomové

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci