Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. září 2017

Cassini se blíží k Saturnu

Uznání a copyright videa: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA, S. Van Vuuren et al.;
Music: Adagio for Strings (NY Philharmonic)

Jak by to vypadalo blížit se k Saturnu v kosmické lodi? Ani si to nemusíme představovat, právě to v roce 2004 podnikla kosmická sonda Cassini, po cestě pořídila tisíce snímků a po vstupu na oběžnou dráhu další stovky tisíc. Některé z těch prvních snímků z Cassini byly digitálně upraveny, ořezány a zpracovány do inspirativního videa, na které se můžete podívat a které je součástí většího projektu filmu IMAX nazvaného Zvenku dovnitř. V závěrečné sekvenci je Saturn při přibližování stále větší, když dole zmizí zamračený Titan. Sonda Cassini pak s vířícím Saturnem v pozadí zachytila přelet nad Mimasem se zřetelně viditelným kráterem Herschel. Pak se do centra pozornosti dostávají Saturnovy majestátní prstence, jak Cassini překračuje jejich tenkou rovinu. Jejich tmavé stíny jsou vidět na Saturnu samotném. Konečně je v dálce vidět záhadný měsíc Enceladus, který má ledové gejzíry a při příletu k němu video končí. Kosmická sonda Cassini má už jen málo paliva a tak bude v pátek nasměrována tak blízko k Saturnu, že na něj spadne, roztaví se a podle plánu zanikne.

Štítky: Cassini, Saturn, Prstence

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.